Želite da naučite engleski jezik, a ne znate koliko će vam to oduzeti vremena? Odgovor na postavljeno pitanje nije ni malo lak. Ne postoji precizna jednačina koja može izračunati tačno vreme koje je potrebno da se nauči jezik, ali postoje značajni faktori koji utiču na brzinu sticanja znanja i mogućnost da se znanje interpretira i praktično primeni na polju za koje se usavršavate. Kada pričamo na ovu temu, važno je imati na umu narodnu izreku – sve što je brzo, to je i kuso – pa da počnemo od najtačnije pretpostavke – brzo sticanje znanja nije uvek najbolje jer je cilj da se ono što se uči da se valjano objasni, dobro zapamti i praktično primeni. U zavisnosti od samog tempa rada i načina koncipiranja kursa, u zavisnosti od nivoa, potrebno je od 2 meseca za niže nivoe, pa do 6 meseci kako bi se savladao određeni viši nivo znanja.
Predznanje u učenju bilo kog jezika je važno, ali nije presudno. Ukoliko imate osnove u učenju engleskog jezika, svakako će biti lakše da brže i bolje razumete nastavnu jedinicu koja se obrađuje. Ipak, važno je da temelji budu čvrsti i dobri kako bi dalje građenje znanja bilo kvalitetno i produktivno – stoga, svakako u učenju jezika obnavljamo ono što polaznik već manje ili više zna, tako da predzananje nije presudno, može biti samo od pomoći da se lakše pređe sa, recimo, nivoa A1 na nivo A2. U predznanje jednog jezika ulazi sve ono što smo učili u osnovnoj i srednjoj školi (a onda većinom i zaboravili), na fakultetu, kroz filmove i muziku ili slušanje tutorijala sa interneta.
Bez sumnje – da! Samostalno učenje je jako važno. Kada završite čas sa profesorom, najpre, savetuje se da obnovite ono što ste radili na času – da pročitate beleške i tekst koji ste (na primer) radili tog časa, potom da uradite domaći, a onda, uz savete profesora, poslušate ili pogledate dodatne materijale. Profesor je tu da Vas usmeri i da dalje instrukcije, a na Vama je, van časa, da obnovite i utvrdite još jednom. Od izuzetnog je značaja da polaznici razumeju važnost samostalnog rada, jer i uz maksimalnu posvećenost profesora, ukoliko se polaznik oslanja isključivo na rad na času, efekat će biti dosta manji i vreme neophodno za savladavanje određenih jedinica će biti duže.
Prednost nastave u grupama je što možete razmenjivati mišljenja i stavove sa ostalim učenicima, a važan je i momenat roleplays – dakle, razgovor i dijalog podeljen po ulogama (na primer, Vi ste gost, a drugi učenik je recepcioner). Takođe, ovakav vid nastave dopušta i druge vrste zajedničkih podhuvata – anketiranja, zajedničko pisanje ili provera eseja i zajedničko rešavanje zadataka. Profesor grupu može podeliti na više podgrupa i možete raditi različite projekte. Grupna nastava će Vam odgovarati ukoliko Vam prijaju diskusije, razmene mišljenja ili dinamičan rad, ali i pažljivo slušanje drugih sagovornika. Ipak, za grupnu nastavu je važno da svi budu na istom nivou znanja, tako da nikome ne bude teško, niti da se neko dosađuje, a važno je imati na umu da profesor ne može pažnju podeliti jednako na sve članove u istom trenutku, pa je često potrebno strpljenje.
Važno je napomenuti, indivudalna nastava ne podrazumeva da profesor besomučno priča, a Vi ćutite, samo slušate i pišete, ili prevodite rečenice sa srpskog na engleski, i obratno, niti da radite gomile tekstova i zadataka. Individualna nastava predstvalja model prenošenja znanja samo prema Vašem senzibiltetu i ciljevima, koje profesor proceni prilikom uvodnog testiranja ili na prvom času upoznavanja. Profesor treba da bude dobar mentor i predavač, da Vam daje vetar u leđa i ohrabruje Vas – nešto nalik prijatelju koji Vam dobro objašnjava sve što Vam nije jasno. Ukoliko su sve Vaše veštine engleskog jezika jednako razvijene, pa biste neku ili sve poboljšali, svakako da je individualna nastava bolja jer ćete imati potpunu i nepodeljenu pažnju profesora. Takođe, ukoliko Vam je potrebno da brzo napredujete, individualna nastava je, svakako, bolji izbor od grupne.
Individualna nastava je skuplja od grupne – sami ste i prema Vašim znanjima i potrebama se pravi plan rada. Ukoliko su finansijska sredstva ograničena, krenite sa grupnom nastavom – važno je početi! Profesor je taj koji organizuje plan i program nastave i koji Vas vodi kroz kurs. Pre nego što krenete na kurs, raspitajte se kakav je predavač – ponekada cena nije ekvivalent kvalitetu – a ako Vam nešto ne odgovara ili smeta, odmah recite profesoru kako bi mogao da koriguje svoj pristup. Vaš novac je u pitanju i za njega dobijate određenu vrednost – stoga, izbor je samo na Vama.
Ukoliko radite ili studirate ili, ipak, imate druge obaveze, dovoljno je da idete dva puta nedeljno u terminu dvočasa (sat i po vremena). Ukoliko imate više slobodnog vremena ili želite da stavite akcenat pretežno na učenje engleskog jezika, onda možete i tri i više puta nedeljno. Ipak, važno je imati dan ili dva dana slobodno između časova – da se sve lepo slegne, posloži i dođe na svoje mesto. Dakle, balans. Nema potrebe za časovima svaki dan, puno informacija će Vas preopteretiti i zbuniti, ali ni samo jednom nedeljno – zaboravićete naučeno i opet sevraćate na početak.
Autor: Nađa Lazarević
Upis na opšte kurseve engleskog jezika u toku!
Sva prava zadržava Professional English © 2024. Powered by Four Two Consulting